fasola szparagowa

fasola szparagowa karłowa


  • zbieraj: fasola nie ma szczególnych wymagań, jeżeli chodzi o stanowisko. Jedyne czego nie toleruje, to przesuszenie i potrzebuje dużo wody. Możemy siać ją na miejscach słonecznych, jak i w półcieniu. Wysiewamy po 15 maja, sukcesywnie co 2-3 tygodnie, by przedłużyć jej zbiór do pierwszych przymrozków. Do jednego dołka wrzucamy po 3-4 nasiona fasoli (siew gniazdowy), by przyspieszyć ich kiełkowanie, warto dzień wcześniej wsadzić je do ciepłej wody na 24 godziny.Odchwaszczanie jest wymagane jedynie od czasu do czasu, ponieważ liście fasoli całkowicie zacieniają glebę pod sobą. Zrywamy, a najlepiej odcinamy, strączki przytrzymując roślinę, by nie wyrwać jej z gleby. U odmian karłowych warto podsypać jej łodygi ziemią, by roślina się nie przewracała. Dla odmian tycznych trzeba pamiętać o podporze, po której będzie się piąć. Jej uprawa udaje się również w donicach. Odmiany tyczne zaczynają plonować później, ale za to obficiej. Po  ukończonej wegetacji, odcinamy pęd przy ziemi, a  korzenie pozostawiamy w glebie. Rozkładając się użyźnią glebę azotem.Nim częściej zrywamy strąki, tym szybciej rośliny produkują nowe. Na koniec sezonu warto zostawić parę fasoli na krzaku, by potem zebrać jej na nasiona na przyszły rok.
  • allelopatia: cząber, aksamitka czy kocimiętka wysiana na tej samej grządce co fasola, odstrasza szkodniki atakujące tę roślinę. Uprawiając odmiany tyczne, warto wysiać z nimi kwiaty pnące (np. wilec, groszek pachnący, nasturcja), których zapach i kolor będzie wabił owady zapylające, a dzięki czemu zwiększą się plony. Fasolę siejemy z warzywami kapustnymi, kukurydzą, ogórkiem, selerem, ziemniakami, truskawkami, rzodkiewką. Nie sadzimy z warzywami cebulowatymi oraz koprem włoskim.
  • smakuj: fasolę możemy mrozić i marynować. Przed mrożeniem warto ją ugotować lub zblanszować. Do gotującej się wody, dajemy tyle soli co i cukru, a następnie gotujemy do 10 min. Cukier i sól podkreślają smak roślin strączkowych oraz sprawiają, że rośliny zachowują swój kolor po ugotowaniu. Jeżeli nie jest się przyzwyczajonym do spożywania fasoli i innych roślin strączkowych, warto dodać do nich kminek, rozmaryn lub inne zioła wspomagające trawienie. „Ogonki” fasolki są smaczne i miękkie, nie trzeba ich usuwać.
  • korzystaj: Fasola zawiera 22% białka (czyli dwa razy więcej, niż mięso) i jest źródłem witaminy B1, która odpowiada za dobry nastój, odpowiednią pracę mózgu i pamięć. Pomaga w przyswajaniu witamin E, K, A i D oraz jest bogata w takie minerały jak fosfor, potas, magnez, wapń i żelazo. Spożywanie jej chroni przed chorobą niedokrwienną, zawałem oraz wzmacnia serce. Istnieją dwa rodzaje fasoli: szparagowa i wielokwiatowa, fasola szparagowa jest podłużna i okrągła, do 10 cm, spożywa się jej całe strąki. Fasola wielokwiatowa ma duże nasiona w środku i rośnie do 20 cm, uprawia się ją dla nasion. Na rynku jest dostępnych ponad 400 odmian barwnych – żółte, zielone i fioletowe są najbardziej popularne, ale można znaleźć również różowe, czerwone, czarne lub nakrapiane odmiany.

przepis


  • sałatka szparagowa
    2-3 garści fasolki | 3 ząbki czosnku | cząber | 4-5 łyżek fety | łyżeczka oliwy

 

Fasolkę myjemy, odcinamy twarde końcówki i wrzucamy do gotującej się wody z dodatkiem cukru i soli. Gotujemy około 7 minut. Wyjmujemy i wkładamy do lodowatej wody, by nie straciły koloru i sprężystości. Siekamy czosnek z solą, oliwą i ziołami, wrzucamy do miski z osuszoną fasolką, mieszamy. Na koniec kruszymy fetę, a całość serwujemy jako dodatek do głównego dania.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s